El dia de niño - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu El dia de niño - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu

El dia de niño

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

30 April 2008 | Mexico, Oaxaca

Hola lieve allemaal,

Allereerst gracias voor jullie berichtjes op de site en e-mails, heel leuk!

Vandaag is het dia de niño in Mexico, oftewel de dag van het kind! In Nederland Koninginnedag, dus dubbelfeest :) Met tas vol oranjespekken in een collectivo naar het kindertehuis maar veel te vroeg uitgestapt in San Augustin de las Juntas, en al is het een klein dorp, beetje verdwaald maar gelukkig het kindertehuis gevonden. Het voelde onwijs vertrouwd om weer terug te zijn. De kinderen zijn nog even lief en leuk en Carol & Fran (zij runnen het kindertehuis) en Paul & Elaine (zijn vrijwilligers) zijn nog steeds zulke schatten! Echt super om weer iedereen te zien.

Met Carol & Fran besproken hoe het gaat in Oaxaca en Cuicatlan. Ik had al via de mail gehoord van Carol dat de Amerikaanse organisatie Simply Smiles zich had teruggetrokken in het financieren van Cuicatlan en nu bleek dat ze ook hun maandelijkse donatie aan de Casa in Oaxaca aanzienlijk hebben verminderd, ze geven nog maar een kwart van wat ze voorheen gaven. De reden daarvan is dat ze teveel alles wilden controleren voor beide Casa´s, terwijl Carol & Fran toch het beste weten wat er nodig is omdat ze de kindertehuizen runnen. Door de onenigheid hierover is Simly Smiles tot dit besluit gekomen. De afgelopen maanden hebben ze het erg moeilijk gehad om rond te komen en het oorspronkelijke plan voor de bouw in Cuicatlan ligt stil, omdat het geld dat binnenkomt (o.a. via mijn stichting)ook nodig is om eten te kopen voor de kinderen in Cuicatlan. Er wordt nu kleinschaliger gebouwd. Er worden nu zo'n 6 kinderen in Oaxaca overdag opgevangen, zodat hun moeders kunnen gaan werken. Een van deze kindjes was zo blij dat hij zoveel mocht eten als hij wilde, dat hij zich helemaal ziek at...

Carol vertelde ook over een pastor in Tuxtipec (hoop dat ik het goed schrijf) die de zorg heeft over 200 kinderen in allerlei omliggende bergdorpjes. Deze kinderen krijgen op sommige dagen niets te eten. De droom van Carol en Fran is om ook hier een kindertehuis op te richten, maar gezien de financiële moeilijkheden is dat nu niet mogelijk. Ze hopen wel te kunnen organiseren dat er tweewekelijk een transport met eten naar Tuxtipec kan gaan, zodat de kinderen daar in ieder geval te eten hebben.

Gelukkig hebben de kinderen in de Casa´s niet te lijden onder de problemen en het is Carol & Fran nog altijd gelukt om de kinderen iedere dag eten te geven. Vandaag werden de kinderen in het zonnetje gezet, omdat het de dag van het kind is. Ze kregen allemaal een spekkenlolly. Domino´s pizza kwam 6 pizza´s gratis brengen, speciaal voor el dia de niño en die zijn met veel smaak opgegeten!

En na het middageten heb ik iedereen verblijd met een oranje spek om de cumpleaños de la reina de Holanda te vieren! Nou die spek ging er ook met veel smaak in :)

Het was aan de ene kant geweldig om weer terug te zijn, maar aan de andere kant ook verdrietig omdat ze het zo moeilijk hebben. Ik heb jullie dit al vaak, misschien te vaak gevraagd, maar mocht je het overwegen om een donatie te maken aan Stichting Guadalupe, wil ik je vragen dit nu te doen en dan zorg ik ervoor dat het goed terecht komt. Het rekeningnummer van Stichting Guadalupe is 59.58.43.220

Terwijl ik dit schrijf, begint het onwijs te onweren en keihard te regenen! Het was overdag broeierig warm, wel over de 30 graden. Nou blijf lekker zitten totdat het weer droog is :)

Zie ook de foto´s, wat een schatjes he?

Muchos besos, Fleur

• 01 Mei 2008 - 07:50

Bieb:

Hey Fleur!

Wat een schatjes zijn die kids! En wat vervelend dat ze het financieel zo moeilijk hebben...Ik hoop dat je het naar je zin hebt met die lieve kids! Veel plezier!

Dikke kus,
    Bieb!

• 01 Mei 2008 - 08:36

Mam:

Dag lieverd,
    We waren er al bang voor he, dat het financieel niet goed gaat. Wat een extra zorgen er weer bij en zo jammer dat de pannen voor uitbreiding en meer huizen niet verwezenlijkt kunnen worden. En wij kunnen ons niet voorstellen hoe het is om je kinderen een dag helemaal geen eten te kunenn geven (alleen de zeer ouderen weten dit nog van de oorlog, neem ik aan). We gaan ze zoveel mogelijk helpen hoor!!
    Wat zijn de foto's weer geweldig en wat zal je genoten hebben om hen weer te zien.

Dikke kus, ook van Monse en Alex,
    mam

• 01 Mei 2008 - 08:36

Jessica:

Hej Fleur!

Je site weer gevonden! Wat een schatjes van kinderen zeg...maar wat hebben ze het dan lastig om alles financieel voor elkaar te krijgen!!! Geeft weer extra motivatie en bevestiging dat ze iedere hulp kunnen gebruiken!!!

Ik blijf je volgend!

XX Jess

• 01 Mei 2008 - 09:11

Tassie:

Heee lieve fleur,
    Wat triest om te horen dat het zo slecht gaat...ik hoop dat er snel een nieuwe financierder gevonden wordt. Toch hebben de kindjes een leuke dag gehad. Wat een scheetjes. Vooral die met die mango! Leuk ook om alejandro weer te zien. Nou, geniet van je tijd daar en als je terugbent moeten we maar weer wat inzamelingsacties houden. Heel veel liefs en een dikke kus.

• 01 Mei 2008 - 11:28

Mirel:

Heey Fleur, wat een schatjes zeg! Vind het nogmaals erg goed dat jij dit allemaal doet. Voelt goed dat we je vanuit NL een beetje kunnen steunen. Ik ga je verhalen volgen! Veel plezier!

X Mirel

• 02 Mei 2008 - 07:38

Brenda:

Hola lieve chica,
    Heftig weer zeg! Gelukkig merken de kinderen er weinig van en wordt er alles aan gedaan dat ze zich nog even kind mogen voelen.
    Zaf vandaag op het nieuws dat het naast hemelvaart en dag van de arbeid ook dag van de eze was. Een dag waarop de ezel wordt geeerd en bedankt voor al zijn hulp.
    Ik hoop dat de kinderen hebben genoten van al het lekkers dat jij hebt meegebracht en geniet jij ook nog maar extra van hen!
    Veel plezier met het ophalen van Eef vanavond. Fijn dat ze komt, is er tenminste iemand die nu ook kan zien hoe het er aan toe gaat.
    Lieverd ik hoop dat je toch heel erg kan genieten, jij doet wat je kan. Probeer het je ondanks de ernst van de situatie niet allemaal persoonlijk aan te trekken. Zij mogen hun handen dichtknijpen met iemand zoals jij. Zoveel passie en liefde heb je er in gestopt! De foto's zijn weer te schattig!!
    Veel liefs Brenda

• 02 Mei 2008 - 08:47

Anna:

Hey Fleur, wat een slecht nieuws! Hopelijk gaan al dit soort strubbelingen een beetje langs de kinderen heen... Lolly's en spekjes! Mmmmm.... En de oranje gekte ook even daar heen gebracht! Goed hoor! Hier in de stad was het voor Koninginnedag-doen best rustig...Nou, heel veel sterkte, maar ook plezier! xxx

• 02 Mei 2008 - 17:13

Babbel En Marijke :

ha Fleur
    des te fijner dat jouw stichting bestaat. Eva komt vandaag aan en dat is wel zo gezellig. Vsnuit een zonnig Valencia veel plezier en muchod bes0s
    b en m

• 03 Mei 2008 - 07:32

Mirjam:

Lieve Fleur,

Aan de ene kant zo leuk om te lezen over het weerzien met de kinderen en el dia de nino; aan de andere kant tragisch dat het zo moeilijk is voor Carol en Fran alles draaiende te houden en veel minder te kunnen dan ze zouden willen. Ik zit me suf te denken over hoe we ze nog meer kunnen helpen.

Leuk dat je mij smste over de Dag van de Arbeid. Daar is natuurlijk nog echt iets te bevechten voor de werknemers waardoor die dag veel meer betekenis heeft dan hier. Toch ook weer bijzonder om mee te maken, denk ik.

Eva is er nu ook wat het prettig maakt ook de wat minder leuke dingen te kunnen delen, maar nu kunnen jullie ook samen de kids vermaken. Leuke foto's heb je er bij je bericht gezet.

Veel liefs van je zus
    en natuurlijk ook van Dave en Nijn

• 03 Mei 2008 - 09:29

Sanne:

Wat leuk om de kids groter te zien groeien in vergelijking met anderhalf jaar geleden! Veel succes de komende tijd, geniet van je tijd in mexico.
    Kus Sanne

• 03 Mei 2008 - 18:51

Oma:

Lieve Fleur,

Eindelijk hebben we mooi weer en dat is heel fijn want ik heb vanmiddag in de tuin gezeten.
    Wat een lieverds op de foto's. Ik moet nu mijn aardbeien gaan opeten (hoop dat je moeder geen zure heeft gekocht)dus ik houd het kort.

Dag lieve kind. Een heel dikke kus van je oma.

• 04 Mei 2008 - 07:55

Anneke:

Hoi Fleur

Leuk om je weer te zien met de kids. Geeft weer een vertrouwd beeld. Gisteren was je moeder en mirjam in de winkel. En lekker dat eva nu bij je is. Ga iets regelen met moederdag voor jouw kids daar. Hoop dat het wat geld oplevert.
    Dikke kus van ons en tot mails.

Anneke, Kim, Nick en Paul (uit amerika)

• 06 Mei 2008 - 06:40

Oda:

Hai Fleur, wat is dit nu een teleurstelling voor je (de kinderen). Kun je geen contact opnemen met die organisatie over het hoe en wat? Misschien kan je ze overtuigen dat ze een "verkeerde" beslissing hebben genomen.

Zodra je thuis bent en in de gelegenheid zullen we dan brainstormen over een manier om extra geld in te zamelen? Wat vind je daarvan?

Heel veel liefs en kop op.

• 08 Mei 2008 - 20:12

Maaike:

Hola Flor!
    Balen zeg dat ze het daar nu zo moeilijk hebben maar goed om te lezen dat Carol&Fran en Paul en Elaine zich nog zo inzetten!
    Wat geweldig om de kindjes weer te zien (een stukje groter inmiddels!) en het weeshuis, allemaal zo vertrouwd.
    Hoe is het met de onrust in Oaxaca? Hopelijk valt het mee.
    kus jamaica ;-)