Mi Oaxaqueno lindo :) - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu Mi Oaxaqueno lindo :) - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu

Mi Oaxaqueno lindo :)

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

25 Februari 2010 | Mexico, Oaxaca

Hola amigos,

Gelukkig doet de site het weer, want het is niet leuk om geen reacties te krijgen! Vandaag is onze laatste dag in Oaxaca :( Lonneke is nu afscheid nemen van de familia Garcia en aan mij de schone taak om een nieuw bericht te schrijven.

Maandag zijn we naar het kindertehuis geweest om de school in actie te zien. Het is een door de overheid erkende school en daarom moeten de kinderen, ook al is het op eigen terrein, een uniform dragen. Carol heeft ons voorgesteld aan alle leraren die het leuk vonden ons te ontmoeten, aangezien wij de fondsen hebben ingezameld voor de bouw van de leskokalen. De kinderen hebben van 14 tot 18 uur les. De kinderen zijn zo enthousiast om les te krijgen en toen de zoemer ging om 2 uur renden ze allemaal naar hun klaslokaal. Wij mochten foto´s en video´s maken terwijl de kinderen les kregen. Was heel leuk om te zien! Carol had in de tussentijd met Hilda (van het kindertehuis in Cuicatlan) gesproken en een lijst met spullen doorgekregen die ze daar nodig hebben. Lonneke en ik zijn lekker gaan shoppen bij Chedraui en hebben soepkommen, bekers, plastic glazen, schriftjes, slippers en 20 meter gordijnstof gekocht. Vooral de gordijnstof vonden ze erg raar en er werd wel 3x gevraagd of we echt 20 meter wilden! Gelukkig hadden we de lege sporttas mee (alle spullen die we mee hadden uitgepakt in het kindertehuis) en daar konden mooi alle nieuwe spullen in. In het hotel vinden ze ons maar vreemd: dan vertrekken we met een volle tas en dan komen we weer terug met een volle tas :) ´s Avonds gegeten bij Biznaga, een heel gezellig restaurant met een binnentuin.

Dinsdag de dag gestart met wat dingetjes regelen, o.a. een tour naar Hierve el Aqua voor vandaag. Maaruh dat is niet doorgegaan... weirdo touragent! Lekker geshopt en een cappucino frio gedronken bij de Italian Coffee Company. Om half 4 hadden we met de familie Garcia afgesproken voor een ¨lunch¨ in 100% Naturalis. Het is hier gebruikelijk om rond die tijd te eten en ´s avonds alleen nog iets lichts. Dit keer gelukkig geen kakkerlak en het eten en het mega grote glas vruchtensap was heerlijk! Daarna nog naar het kindertehuis gegaan en de kindjes waren net uit school. Lekker even met ze gespeeld en geknuffeld! Ook nog even met de leraren gepraat die ervan overtuigd waren dat we Engels spreken in Nederland, maar ze uit die dromen moeten helpen. Op kraamvisite geweest en Mia is prachtig!! Een heel mooi kindje, waar oma Carol erg trots op is. De Italiaan bij de Santo Domingo kon niet ontbreken en daar ´s avonds gegeten. Ook na het 5e jaar herkent de Italiaan mij niet!

Om half 9 werden we ´s woensdags opgehaald door Carol en Sarah om naar Cuicatlan te gaan. Eerst moesten we nog wat shoppen en tegen half 11 zijn we gaan rijden. Een reispilletje ingenomen en dat hielp tegen alle bochten in de bergen. De route erheen is zo mooi met alle bergen op de achtergrond en de vallei waar Cuicatlan ligt is heel groen en vol mangobomen. Tegen half 1 waren we bij de Panaderia Emmanuel. Dat is de bakkerij die met financiele steun van de stichting is gebouwd. Heel gaaf om te zien hoe het is geworden!! En de koekjes en broodjes zijn heerlijk. Het gaat erg goed met de bakkerij en er worden 1600 broodjes en koekjes per dag gebakken. 50% van de opbrengst van de bakkerij gaat naar het kindertehuis in Cuicatlan. De kinderen waren net uit school toen we bij het kindertehuis aankwamen. De bakkerij ligt iets beneden van het kindertehuis. Zo leuk om alle kindjes weer te zien! Voor Lonneke was het de eerste keer en ze vond het erg leuk. Het is (nog) veel kleinschaliger dan in Oaxaca. In Oaxaca wonen nu 70 kinderen en overdag zijn er 30 voor de dagopvang. In Cuicatlan wonen 24 kinderen en overdag zijn er nog 4 kinderen. Alle spullen die we hadden gekocht uitgeladen en het huis van Esteban en Hilda bekeken. Het is fijn dat zij nu een eigen plek hebben en niet meer met hun 3 kinderen een kamer delen in het kindertehuis. En toen alle tijd om met alle schatje te spelen en te knuffelen! Heerlijk gegeten, behalve dan een zwart geroosterde vis die hier en delicatesse schijnt te zijn maar ook Lonneke waagde zich daar niet aan. De kalender met foto´s van het kindertehuis van vorig jaar was een groot succes! Ze vonden het geweldig om zichzelf te zien :) Tegen 17 uur weggegaan zodat Carol in licht door de bergen kon rijden. Helaas werd ze zelf een beetje wagenziek maar ze heeft ons veilig afgezet bij ons hotel. Bij het café van het theater nog een klein hapje gegeten en een lekker glas wijn om te proosten op alles wat er het afgelopen jaar gerealiseerd is in Cuicatlan! We dachten goed uitgelegd te heben dat we een kaasplankje wilden maar we kregen een salade met kaas :)

Vandaag dus onze laatste dag in Oaxaca en naar het kindertehuis geweest om afscheid te nemen. We hadden snoepjes mee om uit te delen en dat vinden de kids altijd jammie! Het is gek want voor zolang kijk je er naar uit om iedereen daar weer te zien en nu is het alweer voorbij... Maar ja, time flies when you´re having fun. Carol komt morgen naar het vliegveld om ons uit te zwaaien. Zo lief! Ze had cadeautjes voor ons en voor de mensen van het TakaTuka Fonds om ze te bedanken. Op het Zocalo wat gedronken en even laten bezinken dat we morgen weggaan. Lonneke zei dat ze hoge verwachtingen had om weer terug te komen en haar verwachtingen zijn overtroffen! Maar Oaxaca is ook zo´n leuke plaats om te zijn. Strakjes gaan we lekker eten en vast wel een glaasje wijn om te proosten om mi Oaxaqueno lindo, mijn mooie Oaxaca!

Morgen vliegen we om 9.40 uur naar Guadalajara. De vlucht duurt 1,5 uur. We zien benieuwd hoe Guadalajara is! Er zal vast een internetcafé zijn dus we laten jullie weten hoe het daar is.

Besos, Lonneke & Fleur

• 26 Februari 2010 - 07:43

Mirjam:

Lieve Fleur en Lonneke,

Wat gaaf dat jullie foto's op de site hebben gezet. Kunnen wij ook de klaslokalen en de bakkerij zien. Echt super.
    Leuk dat jullie met de familie Garcia hebben geluncht en dat jullie op kraamvisite zijn geweest.

Tja nu is Oaxaca voorbij maar op naar Guadalajara!

Dikke kus,
    Mirjam

• 26 Februari 2010 - 07:48

Brenda:

Ff testen, maar zo te zien doet de site het weer niet want er staan nog geen reacties. In ieder geval super om jullie verhaal weer te lezen, een en al positiviteit! Het ziet er geweldig uit! Nu echt lekker vakantie vieren!
    Dikke kus Brenda

• 26 Februari 2010 - 07:49

Mam:

Hola Fleur en Lonneke,

Wat een leuke foto's!! Geweldig om de klaslokalen met alle kinderen erin en aan het werk te zien. De bakkerij en het huis van Esteban en Hilda, allemaal nieuw!! De broodjes en koekjes zien er verrukkelijk uit. Wat is die week omgevlogen he!! En nu op naar een nieuw avontuur. Heel veel plezier en we kijken uit naar een nieuw bericht.
    Knuffel van Monse en Alex, de boefies, en van ons, groetjes aan Lonneke.
    Liefs, mam

• 26 Februari 2010 - 07:49

Brenda:

Jippie site doet het wel!!! Had ik eigenlijk wel een leuker berichtje kunnen plaatsten ;-)
    xxxxx

• 26 Februari 2010 - 09:53

Henk:

Hoi Fleur,

Aan je verslag te lezen ben je je "vakantie" weer niuttig aan het doorbrengen. Leuke foto's ook!Maar wat zijn die Mexicanen allemaal klein bij jou vergeleken.
    Een hele fijne 2de week nog. Wij redeen het hier wel. Tot gauw!

Groetjes,
    Henk

• 26 Februari 2010 - 11:59

Pap/Henk:

Lieve Fleur en Lonneke.

wat geweldig om door de foto,s het resultaat te zien van de leslokalen en de bakkerij. ook het bijbehorende verhaal is weer als van "ouds" om te lezen. Na het zakelijke gedeelte begint nu het ontspannende gedeelte van jullie reis.Wens jullie veel plezier de komende tijd en we vernemen wel hoe het is in guadalajara.
    groetjes van Henk/Pap

• 26 Februari 2010 - 13:29

Marijke:

Wat een enerverende week hebben jullie achter de rug. De foto's geven een goed beeld. Dus vaker naar M., zou ik zeggen. Hoe smaakten de eigen gebakken broodjes?
    Kinders, geniet van een week echte vakantie en stuur het mooie weer over de oceaan naar ons toe. Groetjes en veel plezier voor jullie beiden, van tante M. (en tante B.)

• 26 Februari 2010 - 15:57

Fleur:

Hola Lonneke en Fleur,

Wat maken jullie veel mee! Het is zeker wel fantastisch om weer terug te zijn:)!?
    Gaaf om de foto's te zien. Erg leuk dat wij zo ook een beeld krijgen. Geniet nog lekker!

Beso Fleur

• 26 Februari 2010 - 17:09

Joke Jansen:

Hallo Fleur en reisgenote, jullie hebben een leuke en fijn week gehad lees ik. Goed dat het allemaal zo geweldig gaat. Wat zijn de foto's leuk en mooi. Ik hoop dat jullie nog een fijne vakantie verder hebben, maar dat lezen we wel.Nou dames geniet ervan en de groetjes uit kwadijk van nummer 30.Joke.

• 26 Februari 2010 - 19:56

Jacqueline:

Hey Fleur,
    Ik ben weer terug in het koude kikkerlandje! Vind het heel leuk om je verhalen te lezen! En zo mooi om het ook in het 'echt' op de foto's te kunnen zien! Geniet nog lekker van de tweede week!

Liefs Jacq.

• 26 Februari 2010 - 20:08

Tassie:

Fleurieeeeeeee! Wat leuk om de foto's te zien. De klaslokalen zien er goed uit. Grappig al die kleine bakkertjes naast zo'n grote vrouw! haha Jammer dat het er nu alweer op zit in oaxaca...het is inderdaad snel gegaan. Heb je geen foto gemaakt van mia? Wat gek dat je het spaans niet zo goed kon volgen, je hebt nog wel spaanse lessen op de neudeflat gehad...Nou heel veel plezier in Guadalajara!

Veel liefs (nog zwangere) tassie

• 27 Februari 2010 - 08:27

Babbel:

Dus je hebt vorige reactie niet gekregen? Dan zeg ik nog eens en nu met nog meer overtuiging omdat ik de resultaten ook kan zien: wat een geweldige prestaties leveren jullie voor de kindertehuizen. Jullie mogen trots op jezelf zijn en dus nu ook verdiend gaan genieten van een weekje vakantie. Ik ga zo met je moeder en zus naar de Fiets- en wandelbeurs in de RAI om ideetjes op te doen.
    Dames geniet heel erg en veel liefs, Babbel

• 27 Februari 2010 - 13:41

Ton & Ton:

Lieve Fleur en Lonneke,
    Wat een geweldig resultaat, prachtige klaslokalen en een mooie bakkerij. Jullie mogen je inderdaad wel erg trots voelen.
    Fijn Fleur dat jij je ook zo thuis voelde bij de fam Garcia.
    Wij wensen jullie nog een heerlijke tijd met lekker zonnig weer (hier regent het!).
    liefs Ton & Ton

• 27 Februari 2010 - 21:04

Chantal:

Ha lieve Fleur en Lonneke,

geweldig om jullie foto’s op de site te zien. Zo hebben jullie met eigen ogen het resultaat van de klaslokalen en de bakkerij kunnen zien.
    Zo te lezen maken jullie heel wat mee en hebben jullie het goed naar je zin. Ik hoop dat de reis naar Guadalajara voorspoedig verliep. Veel plezier in jullie tweede week!

Liefs, Chantal

• 28 Februari 2010 - 20:18

Jan Boegborn:

Hey Fleur,

Leuk om al die verhalen te lezen! Het is wel geweldig wat jullie daar allemaal doen. Op de foto's zien de klaslokalen er in ieder geval geweldig uit!

Groetjes,

Geniet ervan.
    Heel veel succes !!!!!

• 01 Maart 2010 - 07:17

Waltraud & Arthur:

Lieve Fleur, wat een heerlijk reisverslag. Met veel plezier gelezen en nog meer bewondering voor jouw aktiviteiten gekregen. Het is toch geweldig dat je zoooooveel goeds kunt doen. Geniet maar volop deze week van de vakantie. Hier is het weer pet. Niet leuk meer. Veel plezier en liefs voor jou en Lonneke van Arthur & Waltraud