En toen waren er nog maar twee... - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu En toen waren er nog maar twee... - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu

En toen waren er nog maar twee...

Door: Loes & Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

04 November 2007 | Mexico, Oaxaca

Hola chicos & chicas,

Vanuit een zonnig en warm Oaxaca weer een berichtje. Mirjam en Babs zijn gisteravond met de bus richting Mexico stad vertrokken en vliegen vanavond naar huis. Het is altijd even jammer als de groep uiteen valt maar wij boffen dat we hier nog even mogen blijven!

Gister zijn we met Carol & Fran en een aantal kids naar het nieuwe kindertehuis in Cuicatlan geweest. Het was een prachtige rit door de bergen, met dorpjes in de middle of nowhere. Cuicatlan is een redelijk groot dorp waar veel verschillende indianenstammen in de buurt wonen die nog hun eigen taal spreken. Het was er prima van temperatuur maar andere tijden heel heet.

De kindjes zijn ook hier om op te vreten. Er wonen nu 20 kinderen in de leeftijd van 1,5 tot 15 jaar. Samen met Esteban & Hilda en hun eigen kinderen vormen zij één groot gezin. De grotere kinderen zorgen voor de kleintjes en men is erg lief met elkaar. Een paar moeders van de kinderen helpen mee in het kindertehuis.

De achtergrond van deze kinderen is dat een van hun ouders in de gevangenis zit. Dat hoeft niet te betekenen dat hun ouders ook daadwerkelijk een misdaad hebben begaan want we hebben gehoord dat er vaak iemand van Indiaanse afkomst wordt veroordeeld omdat zij geen Spaans spreken (maar eigen dialect) en zich niet kunnen verdedigen. De kinderen bezoeken hun ouders een keer in de maand. Ook komen er kinderen uit de buurt overdag voor onderwijs en eten.

We hebben de kindjes verblijd met een zakje pepernoten en andere dulces en een regalo (cadeautje). Vooral de bellenblaas viel erg in de smaak! Met de kindjes bij de rio (rivier) gespeeld, wat voor hen ook echt een uitje was. Daarna was het tijd voor la cena (avondeten) wat bestond uit rijst met kip. Wij zien nooit dat ze echt groente eten.

We zijn erg onder de indruk hoe Esteban en Hilda met behulp van Carol & Fran deze kinderen een toekomst bieden. Ook leuk om met eigen ogen te zien hoe het eerder overgemaakte geld van Stichting Guadalupe is besteed. We hebben ze nu kunnen verblijden met een bedrag van EUR 2250,-, waar hier ontzettend veel voor gekocht kan worden.

Nog veel meer te vertellen maar dat bewaren we voor thuis, nu roept de zon en de kinderen in Oacaxa die ook een zakje pepernoten en dulces gaan krijgen!

Muchos besos, Loes & Fleur

P.S. de overstromingen zijn niet in ons gebied en merken er hier niets van, dus geen zorgen om ons.

• 04 November 2007 - 18:09

Bieb:

Terwijl ik m'n vorige bericht aan het typen was, hebben jullie ook een berichtje op de site gezet. Ik wilde dus nog even zeggen dat ik je stichting echt geweldig vindt. Die kindjes verdienen het! Enne, jullie verdienen het natuurlijk om daar eventjes lekker van de zon te genieten! Maar neem alsjeblieft een paar zonnestraaltjes mee naar huis! Hier is het namelijk nogal somber!

Nog een kus,
    Bieb

• 04 November 2007 - 19:42

Linnie:

Wat leuk allemaal Fleurtje! Jullie stichting krijgt steeds meer vorm en kleur, het gaat echt leven zo met deze heerlijke verhalen! Wacht met smart op foto's! Geniet van de zon, van de kindertjes en van de Mexicaanse cultuur! Tot snel!
    ZOEN van Linnie XX

• 04 November 2007 - 21:08

Pap:

Met veel belangstelling de berichtgeving naar het 2e weeshuis gelezen.Zal weer even wennen zijn nu met jullie tweetjes.
    Geniet maar fijn de komende tijd.
    Groetjes van hier met ook een bijna weer naar huiskerende Nijn.
    Doei,doei, Pap/Poem
    P.S Leuk de foto van het koekjesbakken

• 04 November 2007 - 21:57

Jan:

Hoi Fleur,

Het zijn weer hartverwarmende verhalen. De kinderen mogen zich gelukkig prijzen met zo'n kanjer als jij.
    Geniet van de kinderen en de warmte van de zon.

Groetjes,
    Jan

• 05 November 2007 - 09:18

Brenda:

Wat fijn dat jullie het tweede weeshuis in het echt hebben kunnen bekijken! Klinkt erg goed al is het natuurlijk ook treurig. Ik ben op dit moment in Cambodja en hier word ik ook elke minuut van de dag geconfronteerd met het feit dat ik me zo gelukkig mag prijzen dat ik in Nederland geboren ben en niet hier. Heel veel oorlogsslachtoffers en kinderen op straat. Ik ga in het volgende dorp ook een weeshuis bezoeken.
    Ben blij dat je met de stichting zoveel steun kan betekenen!!
    Geniet van jullie tijd samen

Hele dikke kussen vanuit Cambodja!

PS Koekjes zien er lekker uit! en ik heb ook zin in pepernoten! ;-)

• 05 November 2007 - 12:39

Eva:

Hey girls,

Good job!
    Ik heb niet echt tijd voor een uitgebreid verhaal (omdat ik het manuscript bijna moet inleveren, inclusief het stukje over de stichting natuurlijk ;)) dus ik wens jullie gewoon het beste voor die laatste week!!!

Grote knuffel, Eva

• 05 November 2007 - 20:54

Maaike:

Hai Fleur,
    Wat leuk om wat over het nieuwe weeshuis te lezen en dat je de kinderen daar zo blij kan maken (pepernoten doen het altijd goed´:-))
    Geniet nog van je vakantie en het zonnetje!
    Kus uit prachtig Cuzco, Maaike

• 06 November 2007 - 16:55

Nieuwesteeg:

Berichten over overstromingen in het Zuiden van Mexico. Hoe staat het erbij jullie voor?

Groet en liefs, Oda

• 07 November 2007 - 13:42

Dijssie:

Hey Bergman!
    Leuk om jullie verhalen te lezen! Jammer dat de foto's niet op de site kunnen ben erg benieuwd namelijk. Nou nog even genieten daar he met die kids en van het land natuurlijk.

Dikke kus
    Diana

• 07 November 2007 - 15:49

Ina:

Echt leuk jullie avonturen te volgen Fleur. Veel plezier verder en liefs, Ina

• 07 November 2007 - 20:56

Waltraud & Arthur:

Hoi Loes en Fleur, vol verwondering lezen wij jullie verslag. Geweldig dat jullie dit allemaal kunnen doen. Babs en Mirjam zijn weer thuis en jullie kunnen nog een week genieten. Jullie missie is geslaagd. Fantastisch! Nog gezellige dagen met de lieve schatjes toegewenst.
    Dikke kus, Waltraud & Arthur