Weerzien met de kindjes - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu Weerzien met de kindjes - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu

Weerzien met de kindjes

Door: Mirjam, Loes, Babs & Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

01 November 2007 | Mexico, Oaxaca

Hola amigos,

Muchas gracias voor jullie berichtjes op de site, erg leuk!

Dinsdagavond aangekomen in Oaxaca na 7 uur in de bus. Erg mooi hotel, 1 blok van het Zocalo (centrale plein in Oaxaca). Onze eerste kamer was nogal krapjes met z´n 4en maar regelbabbel zorgde voor een ruimere, vierpersoonskamer ;-) Aangezien we niet snurken gaat het prima! De stad was helemaal in volle voorbereiding voor de dias de muertes (de dodendagen).

Gister was het na een jaar weer zover dat ik de kindjes van Casa Hogar terug zag. Een jaar is lang geleden voor de kindjes dus niet alle kinderen herkenden me nog. Gelukkig wel mijn schatjes Alejandro en Aracelli! Het was geweldig om iedereen weer te zien! Carol heeft mijn familie een rondleiding door het kindertehuis gegeven.

Babs: Carol bleek een geweldige vrouw die ons vertelde hoe ze daar terecht was gekomen en hoe zij met haar Mexicaanse echtgenoot het tehuis fantastisch draaiend weet te houden. Ze zijn geheel afhankelijk van particuliere giften, dus vertelde ze ons hoe blij ze zijn met stichting Guadelupe.
Na de rondleiding zette ze ons op ons verzoek in de keuken en gingen de dames de koekjesbaksessie voorbereiden. Zelf kan ik dat niet maar ik heb foto´s gemaakt en toen de koekjes klaar waren hebben we met zijn allen de koekjes beschilderd met pennen die Fleur mee had. Soms kwam er zo´n schat kijken en proberen te helpen.
Loes: Onze bedoeling was samen met een aantal kinderen koekjes uit te steken, we hadden allerlei leuke vormpjes mee. Maar het kant-en-klare deeg werd een plakkerige zooi, dus uitsteken ging niet lukken. Maar lekker waren ze wel!!
Er woont nu ook een vrouw met haar 5 kinderen waarvan de man in Canada geld aan het verdienen is. Zo proberen ze uit een van de slechste (criminele) dorpen net buiten Oaxaca te komen. Zo worden deze kinderen ook gered van een miserabel bestaan.
Mirjam: Het zijn stuk voor stuk leuke kinderen. Tragisch natuurlijk de reden waarom ze in het kindertehuis wonen maar heel erg fijn dat er een plek is waar ze toch een leuke jeugd hebben. We zagen en jongetje dat drie jaar is maar nog zo klein en ielig. Hij is ook blind en kon niet lopen toen hij drie maanden geleden hier kwam wonen. Binnen een maand hebben ze hem leren lopen. Dat kan hij los maar hij vindt nog prettiger om aan de hand te lopen. Een ander jongetje dat anderhalf is, is stukken groter en steviger. Die wilde ook vooral opgetild worden maar niet omdat hij niet kan lopen maar omdat hij gewoon lekker wilde knuffelen. Zo was hij bij de een en dan zag hij de ander en strekte hij zijn armpjes uit want dan wilde hij naar de volgende. Zo ging hij van arm tot arm. Een paar wat grotere kinderen wilden meteen met ons spelen en het leukste vonden ze rondzwieren. Dus tussen ons in en dan maar snel rondlopen zodat zij met hun voeten los van de grond kwamen. geweldig. Een doof meisje heeft ons ook heerlijk geholpen bij het versieren van de koekjes.

Heel Oaxaca is versierd met altaren waarop bloemen, fruit, brood, enz. ligt om te offeren aan de doden. Gisteravond hebben we een tour gemaakt langs drie begraafplaatsen. Hele families bivakeren op een graf met eten en al erbij. Van de gids begrepen we dat ze daar de hele nacht blijven. Verder is er veel muziek, overal kaarsjes en mooie bloemen, vooral uit de kluiten gewassen Mexicaanse Afrikaantjes;-) Heel sfeervol en bijzonder om mee te maken.

Er zijn overal veel foto´s gemaakt maar het internet is te traag om die op de site te zetten. Dus foto´s houden jullie tegoed.

We genieten hier van mooi weer en hebben het naar onze zin.

• 02 November 2007 - 08:14

Judith:

Dat klinkt als een indrukwekkende dag (en nacht). Leuk dat jullie er net met dias de muertes zijn. Heel speciaal om eens mee te maken. Ik zie de mensen hier nog niet een hele nacht op een graf bivakkeren. Is het weer al beter/warmer?

Nog heel veel plezier de komende dagen!

Liefs,

Judith

• 02 November 2007 - 08:15

Linnie:

Wauw, wat een warme, lieve en mooie verhalen! Jammer dat het niet lukt met de foto's, ben zoooo benieuwd!!! Goed om te lezen dat jullie het zo fijn hebben daar! Ga vooral door met verhaaltjes schrijven is superleuk om te lezen!!!

Alle goeds daar en een ZOEN Linnie XX

• 02 November 2007 - 08:48

Eva:

Hey allevier!

Goed bericht :) Fijn om te horen!

Oh en Fleurtje, ik weet dat je nog lang niet aan teruggaan denkt, maar hoe laat komen jullie terug op 15 november? Ik ga nl. de dag erna al naar de states op vakantie... Misschien kunnen we nog ergens een uurtje meeten want anders zie ik je zo lang niet!

Nog heel veel plezier daar, grote kus X

Eva

• 02 November 2007 - 09:06

Lonneke:

Wat geweldig om de kinderen weer gezien te hebben en dat die kleine Alex en Aracelli je herkenden! En meteen lekker koekjes gebakken, leuk :) Was Nayelli er nog, en wat vond ze van mn kaart?
    Super om Dias de los Muertos mee te maken in Oaxaca! Veel doodskoppen gezien?! ;) En gaan jullie binnenkort naar Casa Hogar Cuicatlan?
    Heel veel plezier nog, geniet ervan! En foto’s zouden héél leuk zijn idd!

• 02 November 2007 - 09:29

Ina:

Met plezier lees ik jullie verslag. Wat bijzonder -vanuit onze optiek- en mooi dat de mensen daar de hele nacht bij hun geliefde overledene blijven! En wat fijn voor je de kindertjes weer te zien Fleur! Heel veel plezier verder met zijn allen! Liefs, Ina

• 02 November 2007 - 09:50

Tassie:

He bloemenmeissie van me! Op tv zag ik al allemaal stukjes over Dias de los Muertos, toen dacht ik oooh wat zul je het leuk hebben daar, zoveel mooie dingen om te zien en de sfeer lijkt mij ook heel bijzonder. Ben erg blij dat alejandro je nog herkende...heb je al geprobeerd of ie in je tas past om mee terug te nemen ;-) Wat werk betreft: alles gaat goed, ik heb de decl.lijst gister gemaakt en verstuurd, dus maak je daar geen zorgen over...(als je dat al deed dan) Nou, tot je volgende bericht dan maar weer! Hele dikke kus en knuffel!

• 02 November 2007 - 12:01

Pap:

dacht vandaag de eerste te zijn met een reaktie,maar nee velen waren mij voor.Moest eerst trainen vandaar "nu pas"
    een reaktie. Fijn dat het weerzien met de kindjes zo goed verlopen is,ja een jaar kan bij een kind natuurlijk qua herinnering een vergeten beeld oproepen.
    Zijn er nog wat koekjes over? Heb honger na het trainen van vanochtend.Het begrip
    Allerheiligen is zeker niet bekend? 1/11
    is bij ons Allerheiligen en 2/11 Allerzielen.De berichtgeving via de mail is denk ik ook overgekomen.
    Nou geniet allen lekker van het goede weer en de verdere bezienswaardigheden en de te ondernemen aktiviteiten.
    Groetjes vanuit Kwadijk van Nijn en mij

• 02 November 2007 - 15:09

Eva:

ps ik kopieer een deel van jullie bericht op Hyves, ok?

• 02 November 2007 - 15:24

Brenda:

Hoi allemaal!!

Wat geweldig dat jullie de lieve kindertjes (weer) hebben gezien.
    Fleurie ben blij dat Alex en Aracelli je nog herkenden! Weer heel veel indrukken in zo een korte tijd. Ben erg benieuwd naar de foto's. Blijf jullie volgen al is ons tijdsverschil wel heeeeeeel groot ;-)!

Dikke kussen BRenda

• 03 November 2007 - 20:03

Waltraud:

Wat een aangrijpend verslag van jullie. Je zou alle kinderen willen knuffelen en vooruit willen helpen. Fijn dat Fleur via de stichting hulp kan bieden. Het is fantastisch dat wij via internet mee mogen reizen. Hoe zit het met de overstromingen? Is dat ook bij jullie in de buurt? Wij hebben geen kaart van Mexico en weten niet goed waar Oaxaca ligt. Een beetje dom... zou Maxima zeggen.
    Goede reis verder en vele vreugdevolle dagen toegewenst. Liefs, Arthur & Waltraud

• 04 November 2007 - 10:55

Leo En Marjan 4-11:

Te gek om dit te kunnen volgen,wat een prachtig verhaal, en ik bewonder jullie enorm. Geniet van de warmte van de zon en van de kinderen. Wat zal het weer moeilijk zijn om te moeten vertrekken, maar dit kan niemand jullie meer afnemen,ze zijn zo intens gelukkig met jullie, wat zal dat bij jullie goed voelen. Veel sukses en plezier nog, en tot het volgende bericht. Leo en marjan.

• 04 November 2007 - 12:59

Waltraud:

Sorry, dat wij gisteren niet op de kaart van Fleur hebben gekeken. De atlas is ook terecht. Dat heb je in een supervol huis. Gaat het goed met de hele familie? Wanneer vliegen Babs en Mirjam terug? Arthur en ik hebben vandaag gewandeld - najaarswandeling 10 km. Niet veel, maar het was leuk. Langs de rand van de Weidevenne - voor ons een onbekende route.
    Jullie beleven natuurlijk iedere dag iets. Het is toch bijzonder om in een "hele andere wereld"te verblijven. De overstromingen in Mexico zijn wel verschrikkelijk. In de krant stond dat het erger is dan Katrina.Ik hoop dat jullie er geen last van hebben.
    Voorspoedig reis verder.
    Liefs van Arthur & Waltraud

• 04 November 2007 - 18:07

Bieb:

Hai!

Fijn om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben! En het moet heel fijn geweest zijn om de kindjes weer te zien Fleur! Voor hun is een jaar inderdaad lang, maar als een aantal je nog herkennen is dat alweer heel veel waard, toch?

Ik hoop dat jullie daar nog even genieten. Leuk om jullie verhalen weer te lezen. En die kindjes..ik hoop dat ze met bijdrages en dergelijke van je stichting weer een beetje extra geholpen kunnen worden!!

Dikke kus,

Bieb