Afscheid met Hollanda ijsjes :) - Reisverslag uit Veracruz, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu Afscheid met Hollanda ijsjes :) - Reisverslag uit Veracruz, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu

Afscheid met Hollanda ijsjes :)

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

11 Maart 2009 | Mexico, Veracruz

Hola lieve amigos,

Dit berichtje heeft even op zich laten wachten, sorry... We zijn sinds maandag in Veracruz, dat ligt aan de Golf van Mexico, en hier zijn niet zoveel internetcafés als in Oaxaca.

Onze plannen in Oaxaca wijzigde zich enigszins doordat we woensdagmorgen door Carol werden gebeld of het goed was dat we die dag naar Cuicatlan zouden gaan. Snel de koffers ingepakt, uitgecheckt (konden onze grote koffers daar gelukkig een nachtje laten staan) en ander hotel geregeld voor donderdagavond. De laatste spullen gekocht voor Cuicatlan, waaronder 4 kinderfietsen voor nog geen 150 euro. De fietsen waren niet echt nodig en daarom hebben we de ze zelf gekocht en niet van geld van de Stichting. Om 16 uur vertrokken we naar Cuicatlan met Carol, Fran, hun zoon Pedro en een Amerikaanse vriendin Anna in een afgeladen busje. De weg naar Cuicatlan is door de bergen, vol haarspeldbocheten. We kwamen rond 19 uur aan in het pas geopende hotel in Cuicatlan, waar we zouden gaan slapen om Esteban & Hilda (zij leiden het kindertehuis in Cuicatlan) niet te veel te belasten door daar te gaan slapen. Een nachtje kostte 17,50 euro met z´n 3en!

Het was geweldig om iedereen weer te zien in het kindertehuis, al waren er ook wel veel nieuwe kinderen. Er wonen nu 24 kinderen, waaronder de 3 zoons van Esteban & Hilda. Aan hun kinderen merk je wel dat ze het een beetje moeilijk vinden om hun papa en mama met zo veel andere kinderen te moeten delen. Met z´n allen aan één lange tafel gegeten. Daarna was het tandenpoetsen en bedtijd voor de kinderen en zijn wij naar het hotel gegaan. De auto expres niet uitgeladen omdat dat te spannend zou zijn geweest net voor bedtijd.

De volgende morgen in het hotel ontbeten, wederom om Esteban en Hilda niet te veel te belasten. Het bereiden van een maaltijd is veel arbeidsintensiever daar dan bij ons. Met z´n 7en uitgebreid ontbeten voor 10 euro!!! Toen we alles hadden uitgeladen uit de auto en ook nog wat spullen op een markt in Cuicatlan hadden gekocht, kwamen de jongste kinderen uit school. Die stortten zich meteen op de fietsjes en om de beurt werd er in de leefruimte rondgescheurd! Ondertussen bekeken wij alle veranderingen in het kindertehuis. Het gedeelte waar voorheen de bakkerij was, wordt nu gebruikt als slaapkamer al moet het nog wel opgeknapt worden. Esteban heeft een bakkerij laten bouwen in Cuicatlan. Hij hoopt per 1 augustus open te kunnen gaan. Het gebouw (wat ze afgelopen april al aan het bouwen waren) is bijna af. Dit wordt een woonhuis voor Esteban, Hilda en hun kinderen en een opslagruimte. De tas vol knuffels die we hadden meegenomen wordt bewaard voor Children´s day, 30 april a.s., zodat ieder kind dan een cadeautje krijgt. Na de heerlijke lunch - we zagen buiten hoe de tortillas werden gemaakt - hebben Mirjam en ik ijs gehaald in het dorp. Het ijs was een groot succes en alle schatjes hebben zitten smullen en smikkelen! Het was een geweldige dag in Cuicatlan en we hebben genoten van alle lieve kindjes. Het is heel bijzonder om het kindertehuis ieder jaar te zien veranderen mnet behulp van geld van de Stichting. Als je daar bent, besef je heel goed waarvoor je het doet! Na uitbundig uitgezwaaid te zijn, reden we tegen 16 uur terug naar Oaxaca.

Vrijdag alledrie in wat mindere doen en een rustdag genomen. Zaterdag naar het kindertehuis in Oaxaca gegaan om daar alle schatjes te trakteren op ijs. Bryan van Simply Smiles was er ook en die was zo lief om het ijs voor ons te halen en hoe toepasselijk: Holanda ijs! (dat is hier Ola). Ook hier werd en gesmikkeld en gesmuld :) Het is heel leuk om hier de kinderen ieder jaar groter en iets ouder te zien worden. Het is ook erg speciaal voor mij dat een aantal kids, Daniel, Aracelli, Alejandro y Gloria, mij herkennen en dan kan ik ff lekker met ze knuffelen! Afscheid genomen van iedereen, ook van Carol & Fran. Dat blijft iedere keer moeilijk, maar ik weet zeker dat ik ze el proximo ano weer zie!

Zondag was ons laatste dagje in Oaxaca en dat was een heerlijk dagje. Er was een concert op het Zocalo, waar heel Oaxaca voor uitgelopen was en een markt waar we de laatste souveniertjes hebben gekocht. In de middag een museum bezocht en voor de laatste keer bij 100% Naturalis gegeten. Om 23.59 uur de bus naar Veracruz genomen waar we om half 6 ´s ochtends aankwamen. Konden gelukkig meteen onze hotelkamer in en hebben daar nog even geslapen, aangezien dat in de bus niet zo gelukt was.

Veracruz is een heel leuke stad en we genieten volop van het mooie, warme weer en de totaal andere (meer caribische) sfeer dan in Oaxaca. Veracruz is een havenstad en het ene grote containerschip na het andere komt binnen gevaren. Het aquarium bezocht, heel mooie vissen gezien en een boottocht door de haven gemaakt. Straks gaan we het fort bezichtigen en morgen gaan we naar La Antigua - de eerste nederzetting van de Spanjaarden - en Cempoala - een oude opgraving -. Vrijdagochtend nemen we de bus naar Mexico stad en ´s avonds vliegen we al weer naar huis. Aan alle leuke dingen komt (helaas) een einde...

De foto´s volgen nog op de site van de stichting, want het lukt hier niet.

Muchas gracias voor al jullie berichtjes!

Veel liefs en groetjes,

Loes, Mirjam & Fleur

• 11 Maart 2009 - 19:03

Babbel:

Hola amigas,
    Gelukt om de eerste te zijn?! Ik begrijp dat jullie wat zwakjes waren vrijdag? Het is ook een heftige reis, zo te lezen, al zullen al die lachende gezichtjes wel veel, zo niet alles, vergoeden. Ben natuurlijk heel benieuwd naar de foto's van Cuicatlan, omdat ik weet hoe het eruitzag. Geniet nog even van het heerlijke weer en de sfeer. Besos, Babbel

• 11 Maart 2009 - 22:09

Lonneke:

Hola Fleur,
    Leuk om je verhalen weer te lezen! Goed, die verbouwingen in Cuicatlan. Hopelijk kan de bakkerij eind zomer open. Ik ben ook benieuwd naar de fotos. Lief dat jullie fietsjes gekocht hebben! :) En wat leuk om te lezen dat Daniel, Cellie en Alex nog in Oaxaca zijn en je herkennen en dat je ze lekker hebt kunnen knuffelen!
    Heel veel plezier nog met zn 3en in Veracruz.
    Liefs
    Lonneke

• 14 Maart 2009 - 10:57

Brenda:

Hey lieve alledrie!

Wat een mooi verhaal weer. Wat zullen de kindjes hebben gesmuld van het ijs met een wel heel toepasselijke naam ;-)!
    Hoop dat jullie ondanks de emotionele rollercoaster toch van de laatste dagen rust hebben kunnen genieten!
    Jullie zitten ws nu in het vliegtuig, hele fijne thuiskomst!

Veel liefs Brenda

• 15 Maart 2009 - 12:01