50 uur later :) - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu 50 uur later :) - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu

50 uur later :)

Door: Fleur & Loes

Blijf op de hoogte en volg Fleur

14 Maart 2011 | Mexico, Oaxaca

Hola allemaal,

Eindelijk een berichtje van ons! Vrijdagmiddag om 15 uur vertrok ons vliegtuig keurig op tijd. Het boarden duurde wel lang, omdat je een body check kreeg bij de gate! 3 seconden lang stil staan in een cabine met je handen omhoog, om daarna evengoed gefouilleerd te worden. In het vliegtuig bleek dat we een eigen schermpje hadden en we hebben ons de hele vlucht vermaakt met films kijken: Er komt een vrouw bij de dokter (gezellige film voor als je op vakantie gaat!), Sonny Boy (ook niet echt een vakantiefilm, maar erg mooi), Eat Pray Love (te saai voor woorden) etc. Ook eten en drinken was erg goed.

Om half 8 Mexicaanse tijd (het is hier 7 uur vroeger) geland in Mexico city. Taxien duurde ook hier een tijd, het vliegveld is mega! Bij de douane ging het snel, al kreeg ik wel vragen zoals hoe vaak ik al in Mexico was geweest. Trots heb ik geantwoord dat het mijn zesde keer is! Bij de bagageband kwamen de honden ons al tegemoet en liepen over de koffers op de band heen. Ook daar wordt je tas weer gecheckt en moet je op een knop drukken. Het licht was gelukkig groen, al moest ik wel uitleggen dat ik stoepkrijt in groten getale bij me heb. De man vond die staven in mijn tas maar verdacht!

Met een taxi naar het hotel vlakbij het vliegveld gereden om daar heerlijk te gaan slapen. Zaterdag vroeg op om om 8 uur op het vliegveld te zijn. En we wilden natuurlijk het ontbijtbuffet niet laten schieten! Op het vliegveld konden we al onze vlucht van 10 uur naar Oaxaca niet op het scherm vinden en bij het inchecken bleek de vlucht niet te bestaan!!! Maar ik had een bevestiging en heb de tickets betaald. Heel gedoe (gelukkig sprak de vrouw Engels want zo goed is mijn Spaans niet) en uiteindelijk moesten we bij de gate wachten of we met de vlucht van 13.30 uur meekonden. We wisten al dat de vlucht vol was, maar misschien toch een plekje?? Maar nee, hoor er was een plekje... Nou dat dachten we niet. Samen uit is samen thuis!

Bij een balie alles weer moeten uitleggen en bleek dat de volgende vluchten die dag ook volgeboekt waren. Op zondag hadden ze wel plek en ons laten overboeken naar de vlucht van 8.30 uur op zondag. De boy van Aeromexico ons hotel in Oaxaca laten bellen dat we een dag later zouden arriveren door hun schuld, een voucher gekregen voor een overnachting in het Camino Real plus maaltijden en een ticket vrij te besteden (1 jaar geldig). Onze bagage weer teruggehaald en met een shuttle busje van het hotel opgehaald. Heel fijn hotel met zwembad. Heerlijk gezwommen met zicht op landende vliegtuigen. Konden helaas de chloorlucht niet afspoelen want we bleken geen warm water te hebben in onze kamer. Twee keer erover geklaagd, maar dat heeft niet geholpen. Ze dachten vast jullie zitten hier gratis, niet zeuren!

Zondag nog vroeger opgestaan om rond half 7 werderom op het vliegveld te zijn. Nu lukte alles en om half 9 zaten we in een piepkleine - plaats voor 57 passagiers - vol vliegtuigje naar Oaxaca. Om half 10 eindelijk geland in Oaxaca. Hadden er slechts 50 uur over gedaan om hier te komen Weer naar het fijne hotel CasAntica, waar we meteen op de kamer konden. Die stond al een dag op ons te wachten! Bijgekomen van alles in de zon op het terras van het hotel. Het is weer erg vertrouwd om hier te zijn. Er is in een jaar tijd niet veel veranderd, maar er zijn wel leuke tentjes bijgekomen. Op terras op het Zocalo van onze eerste portie quacemole genoten, onderwijl luisterend naar een fanfareconcert. Lekker rond gelopen, maar mijn lievelingswinkel (MARO) geweest, koffie gedronken en lekker gerelaxt. Alles is hier groen en bloeit. Echt op en top primavera hier

Vandaag naar het kindertehuis geweest. Het was heel fijn om Carol en Fran weer te zien! Bijgekletst en al het wel en wee van Casa Hogar doorgenomen. Ze hebben het financieel erg moeilijk gehad afgelopen jaar. Ze blijven op God vertrouwen maar zijn erg blij met de aardse engel Fleur en haar fundacion Guadalupe! Maar ook de persoonlijke besognes kwamen aan bod, zoals de aanrijding door een truck (die zeer waarschijnlijk drugs vervoerde, waardoor de politie er niet bij gehaald mocht worden). Gelukkig zijn Carol en de 8 jongens die mee waren redelijk ongedeerd gebleven. Wel schade aan de auto wat uiteraard niet uitkwam vanwege de slechte financiele situatie.

Carol heeft ons rondgeleid langs de leslokalen. Ook het laatste is gerealiseerd (dat was nog niet af toen Lonneke en ik er afgelopen jaar waren). Een groep uit Amerika heeft een oprit bij alle lokalen gemaakt, zodat ze ook toegangelijk zijn per roelstoel. De lichten hangen en ieder lokaal heeft een ventilator. De vloer ligt erin en de muren zijn blauw geschilderd. Vooral de kleuterklas zag er erg gezellig uit met bloemen en vlinders vanwege de lente. Iets over 14 uur ging de schoolbel en renden alle kinderen naar binnen. De kinderen hebben van 14-18 uur les. Een paar kinderen herkende me en vroegen je bent toch Flor? Si!!

Woensdag gaan we naar Cuicatlan, ook al daar een beetje mijn verjaardag vieren met lekkers van de bakkerij en frisdrank. Zaterdag de BIG 30 party in Oaxaca! Daar gaan we morgen samen met Carol de inkopen voor doen en de taart bestellen.

Besos, Loes & Fleur

• 15 Maart 2011 - 07:22

Marlous:

Wat een reis! Geniet er van! X

• 15 Maart 2011 - 07:36

Mirjam:

Lieve Fleur en mam,

Wat fijn om zo'n lang bericht van jullie te lezen. Prettig dat het tijdsverschil erbij staat want ik was er nog niet helemaal uit hoeveel uur verschil het nu precies is.

Jullie hebben er wat voor over moeten hebben (50 uur onderweg maar wel gezwommen met zicht op landende vliegtuigen, wauw) maar zijn dan nu wel heerlijk op de plaats van bestemming. Veel herkenning natuurlijk. CasAntica niets veranderd?

Leuk dat kids jou herkenden, Fleur. Het is nog al wat wel en wee van Casa Hogar. En leuk dat jullie weer veranderingen hebben gezien (laatste leslokaal). Ben benieuwd hoe het in Cuicatlan veranderd is. Of ze jullie daar ook herkennen. Ze zullen blij verrast zijn dat je verjaardag daar gevierd zal worden. Dat wordt smikkelen en smullen.

Liefs en dikke kus,
    Mirjam

• 15 Maart 2011 - 07:49

Joke Jansen:

Na die lange lange reis wens ik jullie veel plezier en geniet er maar van. Leuk Fleur dat je herkend werd. Groetjes en tot horens. Joke.

• 15 Maart 2011 - 07:56

Gab:

50 uur is niets niks maar wat fijn dat jullie je meteen weer thuis en welkom voelen. Geweldig dat de kids je herkennen Fleur.
    Blijf lekker genieten! XX

• 15 Maart 2011 - 08:08

Linnie:

Geniet ervan samen! Heel veel plezier. Weer een fijn verhaal om te lezen, ondanks de perikelen om er te komen...!!!

Kus Linnie

• 15 Maart 2011 - 08:34

Babbel:

Ha Loes en Fleur,
    Wij hadden het verhaal al van pap gehoord, die hier zondagavond at. Wat een gedoe met die vlucht. Heerlijk dat jullie er nu zijn. Heel veel plezier in Cuicatlan met het vieren van Fleurs verjaardag. Veel foto's maken hoor en natuurlijk ook zaterdag bij de big party. Ik kan me de situatie gelukkig een beetje voorstellen, al zijn er wel veranderingen met de leslokalen. Mooi dat je vorig jaar zo'n goed jaar hebt gedraaid met de stichting, want het blijkt dus heel erg nodig.
    Geniet van alles en tot gauw weer.
    Liefs, Babbel

• 15 Maart 2011 - 08:45

Chantal:

Ola lieve Flor en Loes,
    gelukkig zijn jullie uiteindelijk op de plaats van bestemming aangekomen. Wat een gedoe allemaal. Je kunt alles zelf tot in de puntjes regelen en dan weet je toch nog niet of alles op rolletjes loopt. Je moet er wat voor over hebben om in het zonovergoten Oaxaca te zijn.
    Nu zijn jullie er en kunnen jullie weer genieten van de mensen, het eten en de omgeving. Ben benieuwd naar de foto's die volgen.
    Even een nieuwtje van Hollandse bodem; Finn heeft gisteren zijn eerste fruithapje gegeten. Eten van een lepel is een hele uitdaging voor hem, ha ha.
    Nou meiden, zet 'm op daar en een dikke knuffel van ons 3-en.
    xxxx Chantal

• 15 Maart 2011 - 09:03

Tassie En Noraaaa:

Heee fleurie! Wat een reis heb je achter de rug zeg! Maar je bent er nu...heerlijk hoor! Ben erg benieuwd naar de fotos van de nieuwe zalen en natuurlijk de kinderen. Hangt er niet een foto van jou in de gang ofzo, dan weten alle kinderen wie jij bent. Nou heel veel plezier en tot het volgende bericht. Veel liefs tassie en van nora een hele dikke knuffel

• 15 Maart 2011 - 10:28

Juudje:

Hi Lieve Fleur en Loes,

Nou gelukkig heb je er nog wel een gratis ticket aan over gehouden!! Dat betekent in ieder geval op naar reis nummer 7 :-). Dus je hebt al lekker geshopt in MARO! Loes het boek is echt beter dan de film hoor. Ik ben benieuwd wat de kinderen van je cadeautjes vinden. Veel plezier met shoppen en bestel een SUPER GROTE taart!

Hele dikke kus Juud!

• 15 Maart 2011 - 11:30

Brenda:

Hoi lieve Fleur en Loes,

Nog maar een keertje proberen, vorige berichtje helemaal weg ....

Ik was al aan het wachten op de eerste update. Wat een heerlijk verhaal weer! Ik heb heel wat vluchten in mijn leven geboekt maar nog nooit eentje die niet bestaat!

Wat leuk dat de kinderen je herkennen! Lijkt me een eervol gevoel!

Veel plezier met het organiseren van de grote verjaardag! Zal er vast een worden om nooit te vergeten. Zou willem dat ik erbij was....

Geniet van alles en ik kijk uit naar jullie volgende update!

Xx Brenda

• 15 Maart 2011 - 12:12

Eva:

Wat leuk allemaal! Ik ben heel jaloers natuurlijk, maar volgend jaar haak ik zeker aan op de weg naar Mexico. Veel plezier met het verjaardagsfeest!!! Doen jullie Carol ook de groeten van mij?

Liefs uit Leeuwarden,

Eva

• 15 Maart 2011 - 12:21

Marijke:

Dag lieverds,
    Wat een horrorreis. Vijftig uur, niet normaal. Jullie gaan niet meer naar dat achterlijke Mexico, hoor! Hopelijk doen de temperatuur, een duik in een zwembad, de kids, Carol, het verjaardagsfeest in Cuicatlan en het ver weg zijn van de dagelijkse beslommeringen jullie de reisellende gauw vergeten. Geniet van alles wat op jullie weg komt.
    Liefs,
    zus en tante.
    P.S. Met ma alles prima.

• 15 Maart 2011 - 13:16

Diny Overpelt:

Geweldig wat jullie meemaken. Leuk zoveel nieuws te lezen. Geniet maar en een fijn verjaardagsfeest. Leuk dat jullie samen zijn. Loes en Fleur het beste voor alles wat jullie gaan doen en tot mails.

• 15 Maart 2011 - 15:29

Lonneke:

Hola Fleur en Loes,

Wat leuk om jullie verslag te lezen!
    Die vliegmaatschappij heeft zich dus van zn Mexicaanse kant laten zien, pffft... 50 uur onderweg; jullie zullen wel gaar zijn geweest. Maar dat is vast snel vergeten als je dan in Oaxaca aankomt!
    Leuk om te lezen dat het laatste klaslokaal ook helemaal afgerond is en dat alles mooi geschilderd is! Heerlijk dat een paar kinderen je herkenden!
    Heel veel plezier in Cuicatlan (succes met de rit ernaartoe!). En natuurlijk veel plezier met de voorbereidingen voor je fiesta daar Fleur!

Beso,
    Lonneke

• 15 Maart 2011 - 17:07

Henk Bergman:

Wederom een prachtig verslag van hetgeen jullie beleefd hebben. Heb mijn "'mededelingen'' via hotmail aangeleverd. Groetjes Henk

• 15 Maart 2011 - 18:34

Waltraud:

Lieve Fleur en Loes,
    Alles komt goed, wordt er gezegd. Zo hebben jullie het gelukkig ook ervaren. Je zit niet op de strubbelingen te wachten, maar deze maken het reizen wel tot een belevenis. Jullie zijn weer bijgekomen van de lange reis en kunnen nu volop genieten. Het is toch heerlijk om de kinderen op een groot verjaardagsfeest te kunnen trakteren. Veel plezier en een fantastisch verloop van jullie reis. Wij kijken uit naar nieuwe verhalen.
    Liefs, Arthur & Waltraud

• 16 Maart 2011 - 05:33

Anneke:

Hoi fleur en Loes,

Wat leuk weer om te lezen en wat fijn dat er sommige kinden waren die je herkenden. Ook fijn dat het geld goed terecht komt. Een fijne verjaardag daar en geniet ervan. Ben benieuwd naar de foto's. Nog bedankt voor de bloemen, ze staan prachtig.
    Xxxx Paul en Anneke

• 16 Maart 2011 - 14:06

Cisca:

Hoi Fleur & Loes,

Wat ontzettend leuk jullie belevenissen te lezen en met jullie "mee" te reizen.
    Heel veel plezier samen en geniet van alles wat jullie zien, voelen en beleven.
    Alvast een onvergetelijke dag toegewenst a.s. zaterdag en de hartelijke felicitaties ( en groetjes)van ons!

Liefs Cisca, Isabelle en Evianne

• 16 Maart 2011 - 17:19

Rob Eden:

Hoi Fleur

Blijft altijd super om een reisverslag te lezen Fleur. Veel succes in "jouw"
    Mexico.
    brrrrrrrrr het is hier nog zo koud