Fiesta # 1! - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu Fiesta # 1! - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Fleur Bergman - WaarBenJij.nu

Fiesta # 1!

Door: Fleur & Loes

Blijf op de hoogte en volg Fleur

17 Maart 2011 | Mexico, Oaxaca

Hola allemaal,

Gracias voor jullie berichtjes, heerlijk om te lezen! Het is hier weer een mooie zonnige, warme dag :) Maandagavond werden we verrast met een enorme stortbui en onweer. Gelukkig waren we in onze hotelkamer en niet buiten op straat! Men denkt hier dat dit een staartje was van de aardbeving in Japan, want dit was niet gewoon voor deze tijd van het jaar.

Dinsdag zijn we gaan shoppen met Carol. Eerst de stad in om 2 piñatas te scoren. Loes heeft een sneeuwwitje-piñnata uitgekozen en Fleur een Hello Kitty! Erg lachen zo´n winkel vol piñatas. De grote inkopen gedaan bij Sam´s. Is een soort Makro. Snoep voor in de piñatas, chips, cola en 2 taarten besteld die we zaterdag gaan ophalen. Eentje met Winnie the Pooh (speciaal voor Loes, want we vieren ook alvast haar 60e verjaardag, oftewel dat we samen 90 worden!!) en eentje met ballonnen en gefeliciteerd erop. Een taart is voor 50 personen, dus er moet voor iedereen genoeg zijn. Ook chips en snoepjes voor Cuicatlan gekocht. Ons na het shoppen verwend op quacemole op het terras op het Zocalo! ´s Avonds alle cadeautjes voor de kinderen in Cuicatlan in leuke zakjes ingepakt.

Gister zouden we om 9 uur bij ons hotewl opgepikt worden door Carol, maar wij stonden wel braaf buiten te wachten maar geen Carol. En driekwartier later ook nog niet.. Intussen Fleur achter internet tegenover ons hotel terwijl Loes uit het raam hing om Carol te spotten! Ze bleek ons in het hotel gebeld te hebben met de boodschap dat er wegblokkades waren (weer protesten tegen de overheid hier). Er was geen doorkomen aan voor Carol, maar met een omweg was ze er om 10 uur. De weg naar Cuicatlan begint met een tolweg die uitstekend is, maar op een gegeven moment ga je zigzaggend door de bergen. Deze weg bleek niet overal goed berijdbaar te zijn. Door de overstromingen van vorig jaar zijn delen van de weg weggeslagen en in het ravijn weggezakt. Levensgevaarlijk, maar meestal wel gemarkeerd met vlaggetjes. Gelukkig is Carol een goede chauffeur en was het niet heel druk op de weg. Veilig aangekomen in Cuicatlan, zonder verdere blokkades. Bij de brug over de rivier was een blokkade aangekondigd, maar dat was gelukkig niet zo.

Eerst de bakkerij bezocht. De geur van broodjes en koekjes kwam ons al tegemoet. Rekken vol met koekjes en broodjes om verkocht te worden op de markt. Helaas heeft de bakkerij ook schade opgelopen door de overstromingen. Flinke scheuren in de muur. Carol heeft Esteban geadviseerd om de architect erbij te halen om te bekijken hoe de schade gerepareerd kan worden. Verder wordt er een tweede verdieping op de bakkerij gebouwd. Een uitbreiding voor opslag e.d. In de bakkerij werd er niet gerept over koekjes of iets anders als traktatie en wij hielden maar wijselijk onze mond.

In Casa Hogar druppelden net de kinderen binnen vanuit school. Iedereen kwam ons netjes gedag zeggen: ¨Hola, buenas tardes¨! De uniformen werden snel verwisseld voor hun dagelijkse kleding en braaf gingen ze aan hun huiswerk. Loes mocht de sommen nakijken van Lupe en die bleken best pittig te zijn. De taalles was moeilijker te controleren voor Loes! De vrouwen in de keuken waren al druk bezig met de maaltijd. De tafels werden gedekt en we werden verwend met een lekkere, warme lunch. Ik had al met Carol afgesproken dat we na de lunch de cadeautjes zouden uitdelen, maar wij werden verrast. Kregen allebei een groot pak en daar bleken twee heel mooie taarten in te zitten! Het was aandoenlijk dat iedereen uit volle borst ging zingen voor ons. En het is hier een traditie dat ze een liedje zingen en dan moet de jarige een hapje uit de taart nemen. Ons werd gespaard dat we er met ons gezicht in gedouwd werden! Fleur zat evengoed al onder :) De taarten aangesneden en met ze allen gesmuld van het lekkers. De fiesta werd compleet door een cadeautje voor iedereen, chips en nog wat snoep! Voor we het wisten werd er overal gebellenblaasd, met frisbees gegooid, met stoepkrijt getekend etc. Het was weer opvallend hoe tevreden ieder kind met een kleinigheidje is. We konden ons geen mooier eerste verjaardagsfeest, onze fiesta # 1, wensen! Het was weer erg vertrouwd om met de kinderen te spelen en ze te fotograveren. Mira, mira.. en dan willen ze zichzelf terugzien! Tegen 18 uur was het tijd om te gaan, aangezien het hier rond 19 uur donker wordt en we de bergen zoveel mogelijk met licht wilden doorkomen. Door iedereen geknuffeld en uitgezwaaid vertrokken we weer richting Oaxaca. Carol bedankte ons uitgebreid in de auto voor het verjaardagsfeest voor de kinderen, terwijl wij juist hen dankbaar zijn voor dit speciale feest! De terugreis verliep voorspoedig en tegen 21 uur waren we terug in het hotel. Erg moe van alle indrukken (en de reispilletjes) doken we vroeg ons bedje in.

Vandaag gaan we lekker rustig aan doen en genieten van het Oaxacaanse leven en de zon. Ook "moet" er geshopt worden voor leuke spulletjes die we in Nederland kunnen verkopen voor de Stichting. Morgen gaan we een tour maken. Hierve al Agua (watervallen), Tule (de grootste boom ter wereld), Mitla (opgraving) en Teotitlan del Valle. Lijkt ons erg leuk!

En zaterdag fiesta # 2!!

Besos, Loes y Fleur

• 17 Maart 2011 - 18:18

Joke Jansen:

Jongens wat gaan jullie heerlijk. Wat leuk met de kinderen. Genieten jullie nu maar van de zon en het mooie land. Veel plezier. Groetjes uit Kwadijk, Piet en Joke.

• 17 Maart 2011 - 18:30

Henk/pap:

Bij thuiskomst vanuit Zwaagdijk, direct de mail gelezen. Wat een happening zijn jullie ten deel gevallen. en dan zaterdag wederom een feest. Vandaag daarom een rustig dagje en morgen een tour, nou met het weer daar zal dat lekker zijn, hier is het weer wat kouder overdag een graag of 5/6 en s,nachts weer kans op nachtvorst, hopelijk geen schade voor het uitlopen van de struiken ,bomen en planten. In Zwaagdijk zijn we even klaar, vandaag nog naar de timmerfabriek geweest voor een nieuw raam en in afwachting van wanneer het klaar is-ongeveer 4 weken- nemen we even vakantie.Vanavond moet PSV en Ajax spelen voor de cup, maar voor alsnog wordt ajax uigezonden en PSV niet, dan maar naar de samenvatting kijken en naar de radio luisteren, gezellig met Bor.Belasting jeanette ingevuld, moet een groot bedrag terugbetalen, kan dat allemaal niet begrijpen. Ja wie veel verdiend moet veel betalen. Qua post is het rampzalig alleen maar bedelbrieven voor geld allemaal aan jouw gericht Lou.nou ik ga maar eens een bakkie voor me zetten en luisteren naar de radio. Ik wens jullie morgen een gezellige tour, lijkt mij ook een leuk programma. Hele hartelijke groeten vanuit kwadijk van Bor en Henk/Pap

• 17 Maart 2011 - 20:34

Mirjam:

Lieve Fleur en mam,

Wat moet het geweldig zijn geweest in Cuicatlan. En wat lief dat jullie allebei een taart hebben gekregen. Het zal een super dag geweest zijn.

Hier alles goed. Pap zegt het al, maar het is nu even wat kouder. Weer lekker gemaakt met een paar lekkere middagen. Genieten jullie ook maar voor mij van de zon en de warmte. Oh ja, ik heb iets heel moois aan de muur hangen... (vind ik zelf).

Doe vandaag lekker relax en geniet morgen van een vast mooie tour en bereid jullie maar voor op fiesta nr. 2.

Liefs en een dikke kus,
    Mirjam

PS weten wie de Mol is???

• 17 Maart 2011 - 20:36

Annemiek:

Hoi Loes & Fleur,
    Leuk jullie verhalen zo bijna live te lezen.
    Veel plezier nog en geniet maar lekker.....
    Gr. Annemiek

• 17 Maart 2011 - 22:19

Chantal:

Hey ladies,
    leuk om weer over jullie belevenissen te lezen. Wat lief dat de kindjes voor jullie zongen. Zal als een 'warm bad' gevoeld hebben.
    Vandaag was mijn moeder bij Finn en mij. Ze doet jullie de groetjes, dus bij deze!
    Veel plezier met de tour en we lezen snel weer hoe het met jullie gaat. Dikke knuffel, ook van Sjoerd en Finn,
    xxxx Chantal

• 18 Maart 2011 - 09:50

Eva:

Hey Fleur en Loes,

Klinkt super! Veel plezier nog en natuurlijk shopse :)

Liefs, Eva

• 18 Maart 2011 - 10:06

Marijke:

Dag lieverds,
    In de trein na Brigitte (ANWB-echtpaar, koffiehuis, debielen, verbouwing) jullie bericht gelezen. Wat lief dat ze jullie ook fêteerden, net zoals jullie hen fêteerden. Zo had ik ook wel 30 (respectievelijk 60) willen worden. En nu op naar zaterdag, op nog veel grotere schaal. Heel veel plezier daarbij gewenst. Geniet intussen van het vakantiegevoel.
    Liefs van M.

• 18 Maart 2011 - 10:26

Juud:

Hi Lieve a.s. tante Flora en oma Loes!!
    Gaan de kindjes de pinatas dan stuk slaan? Zoals ik toen ook in wie is de mol heb gezien? Oh wat was de finale trouwens weer spannend!! Dat er nog steeds van die wegblokkades zijn. Wat leuk dat jullie verwend werden met een warme luch en lekkere taarten. Dat moet erg leuk zijn voor jullie om te zien dat de kindjes zo blij zijn met jullie cadeautjes. Fiesta #1 is in ieder geval geslaagd! Hebben jullie reispilletjes geslikt vanwege de autorit? Leuk dat jullie een tour gaan maken. Ik ben benieuwd of jullie de Tule helemaal op de foto krijgen..haha.
    Pim gaat trouwens super goed met boarden. Ik ben stiekem ook wel trotst op hem dat hij al volledig met de groep mee kan gaan.

Genieten jullie van het leven in Mexico!

Dikke kus Juud en natuurlijk ook van Pim en een lik van Sis!!

• 18 Maart 2011 - 12:04

Brenda:

Wat een heerlijke verhalen weer! Wat zal het een prachtfeest zijn geweest en er komt nog meer moois aan! Geniet ervan. Ben benieuwd naar de fotos
    Xx Brenda

• 18 Maart 2011 - 15:30

Babbel:

Geweldig om alles zo uitgebreid te lezen. Het verjaarsfeest kan al bijna niet meer overtroffen worden... Behalve Brigitte (erg gelachen!) maken wij niks mee. Hopen op wat mooier weer a.s. weekend. Hadden jullie een fijne trip vandaag? en dan maar weer lekker happen en slapen om jullie voor te bereiden op de grote dag morgen. Heel veel plezier!
    Liefs, Babbel

• 19 Maart 2011 - 00:03

Lonneke:

Hola Fleur en Loes,

Super leuk om jullie verhaal weer te lezen. Jullie beleven weer veel avonturen zeg! Cuicatlan klinkt weer geweldig. Leuk dat jullie zo ontvangen werden, wat een mooi feest. Wel schrikken (om te horen) dat er weer blokkades zijn en dat de bakkerij ook schade heeft van de overstroming.

Goed geshopt gisteren? Dat is wel aan jullie over te laten ;) En hoe vonden jullie Hierve el Agua en de andere sightseeing?

Wij zijn gisteren in Bogota aangekomen. Ik heb boven de zee nog aan Mexico gezwaaid, maar we kwamen niet echt in de buurt... Vandaag veel rondgelopen hier en gezien, maar morgen lekker verder naar een kleinere plaats.

Heel veel plezier op het tweede feest!

Besos,
    Lonneke

• 19 Maart 2011 - 20:16

Sadhana:

Dag Fleur en Loes,

Heb jullie verhalen gelezen wat heden jullie veel mee genaak en nog steeds. Fleur jij kan wel een boek schrijven. Jij maak altijd wel wat mee op vakantie en thuis. En dat jullie samen 90 jaar zijn. Plezier met de tour geniet er van.
    En vandaag jullie 2# Fiësta geniet.

Liefs Sadhna

• 20 Maart 2011 - 16:35

Diny Overpelt:

Ik heb genoten van jullie verslag! Heel leuk en gezellig dat ierdereen de verjaardag meevierde. Nog leuker eigenlijk die blije kinderen. Nog heel veel plezier en geniet van alles.

• 20 Maart 2011 - 21:18

Waltraud & Arthur:

Hallo Loes en Fleur,
    wij zijn pas vandaag aan het lezen geslagen van jullie prachtig verhaal. Wat kun je toch zo allemaal beleven en hoeveel goeds valt jullie ter eer.
    Geweldig. Jullie doen ook zó jullie best om de kinderen te verblijden. Dus feest alom. Ook hier is niet iedere dag hetzelfde, maar als je in een ander land - zoals bijvoorbeeld Mexico of India - bent, zijn de gebeurtenissen van heel ander kaliber. Dat maakt het allemaal heel spannend en leuk. Wij verheugen ons op het volgende verslag en wensen jullie nog een fijne week toe.